Το Διαδίκτυο αλλάζει την πολιτική

Το 2008 θα μείνει στην ιστορία ως η χρονιά που το Διαδίκτυο άλλαξε την πολιτική για πάντα. Σημαντικότερος λόγος είναι η προεκλογική εκστρατεία του Μπαράκ Ομπάμα, ειδικά ο τρόπος που το επιτελείο του χρησιμοποίησε το Ίντερνετ ως αμιγώς πολιτικό εργαλείο.

Σε πρόσφατο συνέδριο, ο Τζο Τρίπι, που υπηρέτησε επικεφαλής της εκστρατείας του Δημοκρατικού υποψηφίου Χάουαρντ Ντιν στις εκλογές του 2004, παρομοίασε τη χρήση του μέσου από την ομάδα του Ομπάμα με την εξέλιξη στην ανθρώπινη πτήση από τους αδελφούς Ράιτ μέχρι τον πρώτο άνθρωπο στο φεγγάρι.

«Υπάρχουν όλα αυτά τα νέα διαθέσιμα εργαλεία», δήλωσε σε πρόσφατο συνέδριο για το Web 2.0 στο Σαν Φρανσίσκο. «Τα πράγματα άλλαξαν εντελώς από το 2004 μέχρι το 2008» Η Αριάνα Χάφινγκτον, ιδρυτής του αναπτυσσόμενου website The Huffington Post, συμφώνησε με αυτή την άποψη, προσθέτοντας μάλιστα ότι «αν δεν ήταν το Ίντερνετ, ο Ομπάμα δεν θα ήταν σήμερα πρόεδρος».

Το καλοσχεδιασμένο website του σημερινού προέδρου και η ευρεία χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, του YouTube, των κοινωνικών δικτύων όπως το Facebook και το MySpace αλλά και άλλων εργαλείων για συγκέντρωση πόρων, είναι πλέον τακτικές που χρησιμοποιούνται και από άλλους πολιτικούς εκτός των ΗΠΑ.

Η ιστοσελίδα του Βενιαμίν Νετανιάχου, του ισραηλινού υποψηφίου στις εκλογές του Φεβρουαρίου έχει αντιγράψει ξεκάθαρα τη δομή αυτής του Ομπάμα, από τη χρήση κοινωνικών δικτύων και κοινοτήτων μέχρι και τη χρήση χρωμάτων και γραμματοσειρών.

Σύμφωνα με τον Τρίπι, η νέα τεχνολογία δεν επηρεάζει την πολιτική μόνο στα ανεπτυγμένα κράτη. Αναφέρει ένα ταξίδι που πραγματοποίησε στη Νιγηρία, εκεί που το πιο προηγμένο τεχνολογικά εργαλείο που χρησιμοποιείται είναι το κινητό τηλέφωνο. «Στέλναμε μηνύματα που έλεγαν «κρατάς τη φλόγα της δημοκρατίας στα χέρια σου, βοήθησε τη να επεκταθεί». Ήταν εκπληκτικό το πόσο αναμείχθηκαν οι πολίτες σε αυτή τη διαδικασία, εκεί που ακόμη και το πιο φτωχό χωριό έχει ένα κινητό τηλέφωνο που μοιράζονται οι κάτοικοι».

Οι αστέρες της ομάδας Νέων Μέσων του Ομπάμα παρέμειναν διακριτικά στο παρασκήνιο καθ' όλη τη διάρκεια της εκστρατείας, πραγματοποίησαν ωστόσο μία εμφάνιση στη Νέα Υόρκη, σε πάνελ με θέμα την αναδιοργάνωση της πολιτικής. Ο Τζο Ρόσπαρς, διευθυντής της ομάδας, ο αρχισυντάκτης Σκοτ Γκούντστιν και ο Σαμ Γκράχαμ-Φέλσεν, υπεύθυνος για τα blogs, ξεκίνησαν λέγοντας ότι στην αρχή της εκστρατείας, αρκετό καιρό πριν τις προκριματικές για το χρίσμα, οι τρεις τους μοιράζονταν ένα iPhone. «Από την αρχή της εκστρατείας τα νέα μέσα εντάσσονταν στο πεδίο δραστηριοτήτων μας, την εξεύρεση πόρων αλλά και την επικοινωνιακή μας πολιτική» ανέφερε ο Ρόσπαρς. «Δεν ήταν απλά μια εκστρατεία, ήταν μια κίνηση οργάνωσης των ανθρώπων» πρόσθεσε ο Γκράχαμ-Φέλσεν.

Τα εργαλεία που προσέφερε το Διαδίκτυο έκανε δυνατή την οργάνωση με τρόπους που κανείς τους δεν είχε σκεφτεί πριν και εξασφάλισε την ένταξη του Ίντερνετ στις μελλοντικές πολιτικές εκστρατείες, τόσο στις ΗΠΑ όσο και σε άλλες χώρες.

Ο Γκούντστιν, ωστόσο, θεωρεί ότι κάποια πράγματα δεν αλλάζουν ποτέ. «Οι προεκλογικές εκστρατείες έχουν πάντα να κάνουν με τον χρόνο, τις πηγές και τα χρήματα» ανέφερε. «Χρησιμοποιήσαμε τα εργαλεία με πολύ αποτελεσματικό τρόπο και τα συνδυάσαμε με τις δραστηριότητες μας, την οργάνωση και την εξεύρεση πόρων».

Ο Ρόσπαρς συμφώνησε ότι η σωστή οργάνωση ήταν το στοιχείο-κλειδί και ότι το Ίντερνετ παρείχε άγνωστες μέχρι εκείνη τη στιγμή πολιτικές ευκαρίες, ανέφερε ωστόσο ότι τελικά, η διαφορά ανάμεσα στην νίκη και την ήττα έγκειται σε ένα άλλο στοιχείο. «Αν δεν έχεις ένα καλό μήνυμα, θα έχεις πρόβλημα εξεύρεσης εθελοντών και τελικά δεν θα σε ακολουθήσει κανείς».

 

Πηγή: www.kathimerini.gr με πληροφορίες από Γαλλικό Πρακτορείο

we are hiring
Follow us on Google+