Kοινωνικά δίκτυα, Ο πιο επικίνδυνος ψηφιακός «παιδότοπος»

Με τις καλοκαιρινές διακοπές να βρίσκονται προ των πυλών, η Kaspersky Lab θα ήθελε να υπενθυμίσει στους γονείς ότι αυτή την περίοδο του χρόνου τα παιδιά δεν θα περνούν μόνο περισσότερο χρόνο εκτός σπιτιού αλλά θα χρησιμοποιούν και το Διαδίκτυο περισσότερο.

Το Διαδίκτυο είναι μια πηγή χρήσιμων πληροφοριών και γνώσης κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς αλλά όταν χρησιμοποιείται χωρίς περιορισμούς μπορεί να αποδειχτεί ένα ιδιαίτερα επικίνδυνο περιβάλλον για τους μικρούς «σέρφερ».
Διαφορετικές απειλές, από γνωστούς ιούς μέχρι σοβαρές απάτες, καθώς και περιεχόμενο ακατάλληλο για τα μάτια των παιδιών, μπορούν να θέσουν τα παιδιά – αλλά ακόμα και ολόκληρη την οικογένεια —σε πραγματικό κίνδυνο.
Σήμερα, οι οικογένειες τείνουν να διαθέτουν όλο και περισσότερες συσκευές με πρόσβαση στο Διαδίκτυο, που σημαίνει ότι είναι ευκολότερο από ποτέ για τα παιδιά να συνδεθούν — και δυσκολότερο από ποτέ να ελεγχθεί το τι κάνουν εκεί. Σύμφωνα με έρευνα της B2B International, που διενεργήθηκε τον Απρίλιο του 2013 ειδικά για την Kaspersky Lab, κάθε οικογένεια έχει στην κατοχή της δύο ή τρεις σταθερούς ή φορητούς υπολογιστές (ο παγκόσμιος μέσος όρος είναι 2,5 συσκευές), ένα ή δύο smartphones (1,4 κατά μέσο όρο) και ένα tablet (0,7 κατά μέσο όρο). Τα παιδιά χρησιμοποιούν όλες αυτές τις συσκευές σε κάποιο βαθμό, ενώ οι επιλογές Γονικού Ελέγχου δεν χρησιμοποιούνται ευρέως.
Η Kaspersky Lab ανέλυσε τα δεδομένα που συγκεντρώθηκαν από τα modules Γονικού Ελέγχου τα οποία είναι ενσωματωμένα στα προϊόντα ασφαλείας της. Όπως ανακάλυψε, τους πρώτους πέντε μήνες του 2013, οι ακόλουθες πηγές, που θα μπορούσαν να αποβούν επικίνδυνες, ήταν οι πιο ελκυστικές για τα παιδιά στο Διαδίκτυο:

 

• Κοινωνικά δίκτυα (31,26%)
• Ιστοσελίδες πορνογραφικού και ερωτικού περιεχομένου (16,83%)
• Online καταστήματα (16,65%)
• Chats και forums (8,09%)
• Web-mail (7,39%), πηγές που περιέχουν παράνομο λογισμικό (3,77%)
• Casual παιχνίδια (3,19%)

Kaspersky-lab-1

Άλλες ακατάλληλες πηγές όπως ιστοσελίδες με περιεχόμενο για όπλα ή ναρκωτικά, ιστοσελίδες με τυχερά παιχνίδια, συστήματα ηλεκτρονικών πληρωμών κ.α. – αποτέλεσαν περίπου το 0,8-2% των δεδομένων που συγκεντρώθηκαν από τα modules Γονικού Ελέγχου.
Οι δημοφιλέστερες ιστοσελίδες για τα παιδιά Ιανουάριος – Μάιος 2013
Σε απόλυτους αριθμούς, τον προηγούμενο μήνα (Μάιος 2013) τα modules Γονικού Ελέγχου κατέγραψαν περισσότερες από 52 εκατομμύρια προσπάθειες επίσκεψης σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης και περισσότερες από 25 εκατομμύρια απόπειρες πρόσβασης σε πορνογραφικές ιστοσελίδες.
Τα στοιχεία αυτά συνιστούν μια ενδιαφέρουσα αλλαγή καθώς η πορνογραφία πέφτει στη δεύτερη θέση και βρίσκεται πίσω από τα κοινωνικά δίκτυα. Στις 3 κορυφαίες θέσεις για τους πρώτους μήνες του 2013 περιλαμβάνονται και τα online καταστήματα, επιτρέποντας την υπόθεση ότι τα παιδιά επισκέπτονται αυτά τα καταστήματα αναζητώντας παιχνίδια ή παρόμοια προϊόντα. Σε αυτές τις συνθήκες, οι γονείς πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί: αν τα παιδιά γνωρίζουν το σημείο που οι γονείς φυλάσσουν τις κάρτες τους, μπορούν να τις χρησιμοποιήσουν για απρογραμμάτιστες αγορές. Επιπλέον, τα παιδιά μπορούν να πέσουν θύμα ψεύτικων ψηφιακών καταστημάτων, που έχουν δημιουργηθεί από ψηφιακούς εγκληματίες.
Παρ’ όλα αυτά, οι προτιμήσεις των παιδιών διαφέρουν από χώρα σε χώρα. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η κατηγορία «Ιστοσελίδες πορνογραφικού και ερωτικού περιεχομένου» βρίσκεται στην πρώτη θέση της κατάταξης με 22,02%, τα online καταστήματα στη δεύτερη θέση με 19,50% και ακολουθούν τα κοινωνικά δίκτυα με 18,88%.
Παρόμοια είναι η κατάσταση και για τις 3 πρώτες θέσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο: οι πορνογραφικές ιστοσελίδες βρίσκονται στην πρώτη θέση με 23,27% ενώ ακουλουθούν τα online καταστήματα (19,59%) και τα κοινωνικά δίκτυα (16,14%). Το μοναδικό αξιοσημείωτο γεγονός είναι ότι τα παιδιά στη Βρετανία προτιμούν τα casual παιχνίδια (5,94%) από τα chats και τα forums (4,84%).
Τα παιδιά στη Γερμανία είναι πιο πιθανό να αναζητήσουν ιστοσελίδες πορνογραφικού περιεχομένου (25,66%). Δεύτερα στην προτίμησή τους έρχονται τα online καταστήματα (20,68%) και ακολουθούν τα κοινωνικά δίκτυα (18,29%).
Η κατάσταση στην Ιαπωνία είναι εντελώς διαφορετική. Η νεότερη γενικά της χώρας τείνει να αναζητά ιστοσελίδες που εμπίπτουν στην κατηγορία «Chats και forums» (34,25%). Όπως φαίνεται, αυτές οι σελίδες λειτουργούν ως ένα καλό υποκατάστατο των κοινωνικών δικτύων, τα οποία βρίσκονται στην τέταρτη θέση (10,59%). Εξάλλου, πολλές δημοφιλείς Ιαπωνικές διαδικτυακές πηγές έχουν δημιουργηθεί με εργαλεία σχεδιασμένα για τη δημιουργία forums και blogs. Οι ιστοσελίδες πορνογραφικού και ερωτικού περιεχομένου καταλαμβάνουν τη δεύτερη θέση με 23,28%, και τα online καταστήματα την τρίτη με 16,89%.
Στη Βραζιλία, τα κοινωνικά δίκτυα (22,34%) καταλαμβάνουν την κορυφή της προτίμησης. Όπως σε πολλές άλλες χώρες, τα Βραζιλιάνικα κοινωνικά δίκτυα ακολουθούν οι πορνογραφικές ιστοσελίδες (18,91%) και τα online καταστήματα (16,76%).

Πηγή: techblog.gr

we are hiring
Follow us on Google+