Δημ. Τριτάρης: «Ώριμη να αξιοποιήσει το e-commerce η ελληνική αγορά»

Έχοντας ήδη συμπληρώσει ένα χρόνο λειτουργίας στην ελληνική online αγορά, ο Γενικός Διευθυντής της ricardo.gr, Δημήτρης Τριτάρης, περιγράφει τις προκλήσεις του Ελληνικού Ίντερνετ, τις επιχειρηματικές ευκαιρίες που παρουσιάζει το μέσο για τις επιχειρήσεις, ενώ αναλύει τους στόχους της εταιρείας για το 2011, μετά τα πρώτα της σταθερά βήματα στην αγορά.

Ερώτηση: Ποια είναι τα πρώτα συμπεράσματα σας σχετικά με την ηλεκτρονική αγορά στην Ελλάδα μετά τη πρόσφατη συμπλήρωση ενός έτους λειτουργίας της Ricardo.gr;

Δημήτρης Τριτάρης: Πράγματι τον περασμένο Νοέμβριο συμπληρώσαμε ένα χρόνο λειτουργίας της ricardo.gr στην Ελλάδα, μια χρονιά σημαδιακή για την ελληνική αγορά του internet, η οποία δείχνει πλέον πιο ώριμη στο να αξιοποιήσει τα οφέλη του ηλεκτρονικού εμπορίου. Έχοντας λοιπόν παρουσία σε μια περίοδο που το ηλεκτρονικό επιχειρείν γνωρίζει ολοένα και μεγαλύτερη αποδοχή στην Ελλάδα, τα νούμερα που παρουσιάζουμε ως site δημοπρασιών και αγοραπωλησιών είναι σταθερά ανοδικά. Ιδιαίτερα από το καλοκαίρι του 2009 παρατηρούμε μια εντυπωσιακή ανάπτυξη των ηλεκτρονικών πωλήσεων, παρά τη μείωση των καταναλωτικών δαπανών συνολικά. Στοιχεία που αποδεικνύουν ότι πλέον ο Έλληνας εξοικειώνεται με το χώρο του Διαδικτύου και σταδιακά κατανοεί τα πολλά οφέλη.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα δικά μας στοιχεία, ο Έλληνας χρήστης που ασχολείται με το διαδίκτυο για την πραγματοποίηση εμπορικών συναλλαγών, συνήθως είναι άντρας μεταξύ των ηλικιών 24-45 ετών. Γενικότερα, οι Έλληνες συνδέονται στο internet με μικρότερη συχνότητα κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου και των γιορτών και επιλέγουν να ολοκληρώνουν τις online αγορές τους απογευματινές ώρες (μεταξύ 13:00 και 20:00), γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τις συνήθειες του ευρωπαίου χρήστη. Τέλος, παρατηρούμε ότι οι κατηγορίες που έχουν την μεγαλύτερη απήχηση στους έλληνες χρήστες είναι «κινητή & σταθερή τηλεφωνία», «υπολογιστές & δίκτυα», «ρούχα, υποδήματα & αξεσουάρ», και «σπίτι & διακόσμηση».

Ερ.: Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετώπισε η Ricardo.gr στη μέχρι σήμερα πορεία της;

Δ.Τ.: Ξεκινώντας την δραστηριότητα μας στην Ελλάδα, αντιμετωπίσαμε πράγματι δυσκολίες οι οποίες έχουν όμως όλες να κάνουν με την λογική ωρίμανση της ελληνικής online αγοράς, τόσο από πλευράς των χρηστών του internet όσο και από πλευράς της πολιτείας.

Ο Έλληνας κατανοεί πλέον ότι με το internet εξοικονομεί πολύτιμο χρόνο και χρησιμοποιεί το μέσο κατά κύριο λόγο για λόγους ενημέρωσης, συλλέγοντας πληροφορίες που θα εξυπηρετήσουν επαγγελματικούς ή προσωπικούς σκοπούς. Όμως, δεν έχει ακόμα αντιληφθεί ότι τόσο οι αγορές όσο και οι πωλήσεις μέσω internet είναι συμφέρουσες, και μπορούν έτσι να συμβάλουν στην εξοικονόμηση και χρημάτων. Σημαντικό ρόλο στην αλλαγή αυτής της νοοτροπίας θα παίξουν σίγουρα οι online επαγγελματίες πωλητές, που πολλαπλασιάζονται καθημερινά, δίνοντας την ώθηση και προβολή που χρειάζεται το ηλεκτρονικό εμπόριο ώστε να γίνει ο αναπόσπαστος χώρος αναζήτησης προϊόντων και υπηρεσιών για το σημερινό χρήστη. Παράλληλα τα site δημοπρασιών σαν τη ricardo.gr επίσης θα συμβάλουν σε αυτήν την μετάβαση, αφού πλέον δίνεται η δυνατότητα και σε ιδιώτες να γίνουν «έμποροι» και να πουλήσουν μεταχειρισμένα προϊόντα που πλέον δεν χρησιμοποιούνε, ή ακόμα που κατασκευάζουνε οι ίδιοι στον ελεύθερο χρόνο τους (π.χ. κοσμήματα), και με αυτόν τον τρόπο να δημιουργήσουνε ένα extra εισόδημα.

Θα πρέπει όμως να αναφερθούμε και σε ακόμα ένα σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα που αφορά το ισχύον νομικό, τραπεζικό και φορολογικό πλαίσιο το οποίο επείγει να εναρμονιστεί με τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά πρότυπα. Τέλος, πρέπει να τονίσουμε ότι οι online υπηρεσίες που είναι διαθέσιμες και απαραίτητες για την ευκολία του χρήστη στο εξωτερικό (τύπου e-stamp και e-tax), είναι ακόμη ανύπαρκτες στην Ελλάδα, γεγονός που καθυστερεί την ανάπτυξη της συνολικής αγοράς.

Ερ: Ποια τα περιθώρια ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου για μια ελληνική επιχείρηση, σε μια αγορά που χαρακτηρίζεται από ανταγωνισμό σε διεθνή επίπεδο;

Δ.Τ.: Η Ελλάδα από τη μια διαθέτει τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης στον κόσμο και από την άλλη το ποσοστό διείσδυσης του internet είναι από τα χαμηλότερα παγκοσμίως. Σε μια τέτοια αγορά, η πορεία του ηλεκτρονικού εμπορίου μόνο ανοδική μπορεί να είναι στο μέλλον και ο διεθνής ανταγωνισμός μόνο θετικά μπορεί να συνδράμει σε αυτήν την ανάπτυξη, αφού από τη μια θα ανεβάσει τον πήχη και από την άλλη θα μειώσει της τιμές.

Οι αγορές online είναι πλέον μονόδρομος καθώς συνδυάζουν καλύτερες τιμές, ποικιλία νέων ή μεταχειρισμένων προϊόντων που ένα συμβατικό κατάστημα δεν μπορεί να ανταγωνιστεί και προϊόντα που σε κάποιες περιπτώσεις διατίθενται αποκλειστικά μέσω internet. Μονόδρομο όμως θα αποτελέσει και για τους επαγγελματίες η επιλογή του διαδικτύου σαν εναλλακτικός τρόπος προβολής και πώλησης προϊόντων & υπηρεσιών, καθώς έτσι καταφέρνουν να μειώσουν σημαντικά τα λειτουργικά τους έξοδα, έχουν πολύ μικρότερες απαιτήσεις σε χώρο και προσωπικό, ενώ παράλληλα προσεγγίζουν μεγαλύτερο αριθμό καταναλωτών.

Ερ.: Ποια τα οφέλη και οι προκλήσεις για μια επιχείρηση που θέλει να δραστηριοποιηθεί στην ηλεκτρονική αγορά;

Δ.Τ.: Οι ελληνικές επιχειρήσεις που ψάχνουν να αναπτύξουν την ηλεκτρονική τους παρουσία και δραστηριότητα ολοένα και πληθαίνουν, γιατί έχουν συνειδητοποιήσει ότι το διαδίκτυο είναι ένας χώρος όπου τους δίνεται η ευκαιρία να απευθυνθούν σε ένα ευρύ κοινό, χωρίς την επιβάρυνση του κόστους συντήρησης ενός φυσικού καταστήματος.

Οι επαγγελματίες πωλητές όμως, πολλές φορές, δεν αντιλαμβάνονται ότι το internet αποτελεί ένα νέο και κυρίως ξεχωριστό κανάλι διανομής προϊόντων, στο οποίο η άμεση διαθεσιμότητα και η χαμηλότερη τιμή αποτελούν τους σημαντικότερους παράγοντες που δημιουργούν το συγκριτικό του πλεονέκτημα έναντι των παραδοσιακών καναλιών πώλησης. Για αυτό το λόγο λοιπόν είναι υποχρεωτικό να προσαρμόσουν τις προσφορές τους στις ανάγκες των online καταναλωτών και να πουλάνε τα προϊόντα τους σε πιο «ελκυστικές» τιμές. Μια άλλη επιλογή είναι να χρησιμοποιήσουν το διαδίκτυο σαν ένα εναλλακτικό κανάλι πώλησης για τα προϊόντα stock ή προηγούμενης σεζόν, τα όποια αναγκαστικά είναι και διαθέσιμα και πιο φθηνά.

Ερ.: Έχει συχνά εκφραστεί η άποψη ότι η διεθνής ύφεση ήταν η ευκαιρία ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου. Πώς βιώσατε την κρίση, ειδικά στα πρώτα βήματα του εγχειρήματος;

Δ.Τ.: Η ραγδαία ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου τους τελευταίους μήνες πράγματι απέδειξε ότι η οικονομική κρίση κάθε άλλο παρά ανασταλτικά λειτούργησε για τις αγοραπωλησίες μέσω διαδικτύου. O λόγος είναι ότι το internet απαντά στη τάση που διέπει την αγορά αυτήν την εποχή, αναφορικά με την αξιοποίηση εναλλακτικών καναλιών αγοραπωλησιών, ειδικά εφόσον εξασφαλίζουν χαμηλό κόστος και ευρεία γεωγραφική στόχευση κοινού. Εμείς από την πλευρά μας παραμένουμε αφοσιωμένοι στην στρατηγική που χαράξαμε από το λανσάρισμα του site μας. Και όπως έχουμε τονίσει επανειλημμένα, πρωταρχικός μας σκοπός σε αυτή τη φάση τουλάχιστον, δεν είναι το κέρδος αλλά η γνωριμία μας με τους έλληνες χρήστες του internet και η προσαρμογή των υπηρεσιών μας στις ανάγκες τους. Εξίσου σημαντικό για μας είναι η αύξηση των μελών μας σε συνδυασμό με την εκπαίδευσή τους, έτσι ώστε να δημιουργήσουμε μια ισχυρή online κοινότητα με μοναδικές προσφορές και ώριμους χρήστες που θα εμπιστεύονται ο ένας τον άλλον και θα μπορούν να κινούνται με άνεση και σιγουριά στη διαδικτυακή αγορά.

Ερ.: Γιατί επιλέξατε να δημιουργήσετε μία υπηρεσία online δημοπρασιών και όχι ένα e-shop απευθείας ηλεκτρονικής αγοράς των προϊόντων;

Δ.Τ.: Η Ricardo ανήκει στον πολυεθνικό όμιλο Naspers Media Group, που αποτελεί έναν από τους πιο επιτυχημένους επιχειρηματικά ομίλους στην ανάπτυξη site δημοπρασιών και αγοραπωλησιών, με παρουσία σε 15 Ευρωπαϊκές χώρες. Εκπροσωπώντας τη Naspers στην Ελλάδα, που γνωρίζει το αντικείμενο όσο κανένας άλλος στην Ευρώπη, ερχόμαστε να αναπτύξουμε επιχειρηματικότητα σε ένα κομμάτι που αποτελεί τη βασική δραστηριότητα του Ομίλου. Τα ηλεκτρονικά καταστήματα συνθέτουν ένα διαφορετικό business model που δεν έχει σχέση με τη φιλοσοφία και τη δραστηριότητα της ηλεκτρονικής μας πλατφόρμας.

Ερ.: Πόσο έχει εξοικειωθεί ο Έλληνας καταναλωτής με τις διαδικασίες online πληρωμών;

Δ.Τ.: Ο ταχύτατος ρυθμός ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα αποδεικνύει ότι σταδιακά τα δεδομένα αλλάζουν και ο κόσμος στρέφεται προς τις online αγορές. Ωστόσο εκτιμάται ότι χρειάζεται επιπρόσθετη εκπαίδευση των χρηστών για σωστή και ασφαλή εκμετάλλευση όλων των δυνατοτήτων του διαδικτύου. Γνωρίζουμε λοιπόν ότι οφείλουμε να κατευθύνουμε τους χρήστες μας στο λειτουργικό περιβάλλον των ηλεκτρονικών αγορών και να συμβάλουμε πρακτικά στο να εξαλείψουμε την επιφυλακτικότητα του κόσμου απέναντι στις συναλλαγές μέσω internet.

Πρέπει όμως να αποτελεί κανόνα πλέον για κάθε ενεργό χρήστη του διαδικτύου να αποφεύγει site που δεν έχει ξανακούσει, site που δεν παρέχουν κανένα στοιχείο επικοινωνίας, ιδιοκτησίας και υποστήριξης και τα όποια δεν έχουν πιστοποιημένα συστήματα ασφάλειας. Η συντριπτική πλειονότητα των απατών προέρχεται από άγνωστα και περιθωριακά e-shops που με δόλωμα μια απίθανη τιμή περιμένουν τους αδαείς. Στην πράξη τα γνωστά sites, όπως η ricardo.gr, που δραστηριοποιούνται με απόλυτη επιτυχία εδώ και χρόνια, ανάμεσα σε εκατομμύρια μέλη, δεν αποτελούν κίνδυνο για τους χρήστες, αλλά αντίθετα μια ευκαιρία να επιλέξουν μέσα από μια μεγάλη ποικιλία προϊόντων αυτό που αναζητούν, σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές.


Πηγή: www.kathimerini.gr

Δέσμευση για υποστήριξη

Θα είμαστε συνεχώς δίπλα σας!


Ένα site σήμερα δεν είναι μια απλή "κατασκευή ιστοσελίδων". Είναι η παρουσία σας στον χώρο του internet, η οποία σε πολλές περιπτώσεις ίσως να είναι σημαντικότερη και από την φυσική της παρουσία.

we are hiring
Follow us on Google+